Schema 1800: o nouă înșelătorie prin platforma WhatsApp

10 ianuarie 2025

Fiți foarte prudenți dacă un contact din WhatsApp (sau din mesageriile altor platforme) vă trimite un mesaj prin care vă solicită bani. Ar putea fi o înșelătorie, numită “Schema 1800”.

Cum funcționează?

Atacatorii reușesc să obțină acces neautorizat la diverse conturi WhatsApp și apoi transmit mesaje către persoanele din agenda conturilor compromise, impersonând titularul contului. Prin aceste mesaje, răufăcătorii solicită un împrumut pe termen scurt. Suma cerută inițial de atacatori a fost de 1800 de lei, de aceea metoda a primit numele “Schema 1800”.

Schema de fraudare se bazează pe faptul că mesajele vin de la persoane cunoscute (prieteni, apropiați, rude, cunoștințe), ce în realitate au fost impersonate, astfel încât victimele sunt tentate să transfere suma solicitată fără a mai face alte verificări suplimentare. Dacă victima răspunde pozitiv solicitării de împrumut, atacatorii invocă imediat faptul că au contul blocat și transmit în vederea plății un cont / card Revolut deținut de un alt beneficiar. Acesta ar putea fi un semnal de alarmă, dar din păcate poate fi ușor ignorat de victime pe fondul unui fals sentiment de încredere, dat tocmai de faptul că discuția este purtată cu o persoană apropiată.

După ce transferă banii fără să verifice, victimei i se cer din nou bani pe motiv că persoana care are nevoie de ajutor a calculat greșit suma de care are nevoie.

Recomandări pentru protecția dumneavoastră:

  • Înainte de a iniția un transfer de bani, verificați întotdeauna direct cu persoana care v-a cerut împrumutul, printr-un alt canal de comunicare (sunați-l, dar nu tot prin aceeași platformă de comunicare), pentru a confirma dacă solicitarea vine într-adevăr de la aceasta.
  • Securizați-vă cât mai bine propriile conturi WhatsApp sau de pe orice altă platformă de comunicare online, urmând recomandările de securitate ale respectivelor platforme si pe cele ale Autoritatilor române (precum Directoratul Național de Securitate Cibernetică: https://dnsc.ro).
  • Aveți grijă la tentativele de phishing și scam-uri: nu răspundeți la apeluri telefonice sau la mesaje necunoscute, nu deschideți link-uri sau fișiere primite din surse necunoscute.
  • Utilizați instrumente de protecție disponibile pe piață care detectează și vă alertează atunci când primiți conținut nesigur prin e-mail, SMS și mesageriile rețelelor pe care le utilizați.
  • Fiți foarte circumspecți cu mesajele prin care vi se solicită să acționați imediat sau să faceți plăţi în regim de urgenţă, care conțin greșeli gramaticale sau de exprimare (traduceri automate) sau care vă oferă premii sau alte oferte prea bune pentru a fi adevărate.

Dacă ați fost victima unei scheme de fraudare, vă încurajăm să înștiințați cât mai rapid Poliția, precum și Directoratul Național de Securitate Cibernetică – DNSC (telefon: 1911; email: alertsdnsc.ro).

Când un business e activ 24 de ore pe zi. Chiar și în weekend.
Testează noua generație de aplicații online - Vista Internet și Mobile Banking.
Soluții moderne pentru nevoile tale personale și de business.
Mai multe
Asistență Clienți
Agenții noștri dedicați sunt disponibili oricând.
INTRĂ ÎN CONTACT
Deschide un Cont
Deschide-ți contul, și noi îți vom deschide lumea finanțelor.
Cont nou
Credit Ipotecar
O casă pentru familia ta.
CERE O OFERTĂ
Noi, Vista Bank, punem egal între interacțiunea umană și cea profesională. Dialogul tău cu banca înseamnă, de fapt, dialog între oameni. În fiecare zi ne propunem să fim banca importantă din viața ta și a afacerii tale. Să fim mai aproape, mai prompți, mai puternici. Să valorificăm experiența și parteneriatul nostru pentru a construi împreună oportunități viitoare. Cu noi, proiectele tale sunt întotdeauna pe mâini bune.

Pentru că noi facem bankingul uman.

La dispoziția ta,

Vista Bank
#closer #faster #stronger